Psychologia koloru w marketingu internetowym

psychologia koloru w marketingu internetowym

Psychologia koloru w marketingu internetowym

Tworząc stronę internetową czy sklep najczęściej stawiamy na własne poczucie estetyki, wydaje nam się bowiem, że jeśli coś podoba się nam, będzie podobało się każdemu. Przez to dobór kolorów często jest przypadkowy. A to właśnie kolor w reklamie i marketingu internetowym ma ogromne znaczenie. I warto, zanim zacznie się samodzielnie projektować np. stronę, najpierw poznać moc jego oddziaływania na potencjalnych odbiorców.

Psychologia kolorów to jedna z najciekawszych dziedzin związanych z marketingiem internetowym. By odnieść sukces w internecie, warto jest posiąść wiedzę jak ludzki mózg reaguje na barwy i jak je umiejętnie stosować by u potencjalnych klientów wywoływać pożądane emocje, prowadzące do wyboru tej a nie innej marki bądź usługi. „Kupujemy oczami” – jeśli głęboki sens tego prostego stwierdzenia zostanie zauważony i wykorzystany w marketingu internetowym, szansa na sukces znacząco wzrośnie.

Kolor a płeć

Trzeba mieć świadomość, że nie ma koloru uniwersalnego i idealnego. Każdy odcień ma inne oddziaływanie i inaczej odbierają go różne grupy odbiorców. Dlatego warto kolory łączyć, stosować różne rozwiązania i testować ich wpływ. Gdy zaczynamy budować markę pamiętajmy, że właściwe wykorzystanie barw wydatnie wspomoże jej kreację i utrwali jej wizerunek w sieci.

Przy doborze kolorów dla grupy docelowej możemy sobie pozwolić na generalizowanie pewnych aspektów dotyczących dobrze oddziaływujących barw.

Kobiety bowiem generalnie nie lubią brązowego, szarego i pomarańczowego. O dziwo, nie przepadają również za różowym, choć jest stricte utożsamiany z kobiecością. Psychologia kolorów jednak jest innego zdania, róż nie jest zbyt atrakcyjny dla kobiet. Lubią za to zielony, niebieski i fioletowy.

Mężczyźni nie lubią pomarańczowego, brązowego i fioletowego. Wybiorą czarny, niebieski i zielony.

Funkcje kolorów

Powyższe zasady generalne należy teraz połączyć z funkcjami, które kolory pełnią:

  • funkcją informacyjną – kolor powinien przekazywać informację niczym czerwony znak STOP na skrzyżowaniu
  • funkcja konstrukcyjna – kolor powinien spajać całość niczym stalowa konstrukcja spina budynek
  • funkcja estetyczna – kolory powinny być tak harmonijnie dobrane i miłe dla oka, niczym muzyka dla ucha

Ale czy zawsze wszystko musi być takie idealnie pod linijkę? Pod kolor? Niekoniecznie. Dobrze jest, gdy strona ma jakiś pazur. W sieci znajdziecie mnóstwo przykładów na to, że zmiana choćby koloru przycisku Call To Action zwiększyła konwersję. Ale znajdziecie też przykłady na to, że ją zmniejszyła. Kolor ma znaczenie. Trzeba mieć odwagę i z kolorami eksperymentować. Testować reakcje odbiorców, analizować ich zachowania i na bieżąco sprawdzać konwersję.

Znaczenie kolorów

W przykładach dotyczących znaczenia konkretnych kolorów starałam się wskazać na takie marki, które dany kolor wykorzystują zazwyczaj zarówno w swoim logo jak i w komunikacji, marketingu czy stronie internetowej.

Czerń

Pierwszym skojarzeniem na myśl o czerni jest w naszej kulturze żałoba i smutek. Ale zaraz również przychodzi na myśl klasyka, elegancja i stałość kanonów. Korzystamy bowiem z czerni w innych ważnych momentach życia: idąc na egzamin, rozmowę kwalifikacyjną czy ważną uroczystość. Właśnie dlatego bardzo często to marki odzieżowe korzystają z czerni, podkreślając tym samym elegancję i wyjątkowość oferowanych produktów.

Przykład: Jack Daniel’s.

Źródło: jackdaniels.com

Biel

Neutralna barwa od zawsze kojarząca się z niewinnością i czystością. Daje poczucie równowagi. Stosowana najczęściej jako przeciwwaga dla czerni by uzyskać wrażanie balansu. Mocny kontrast a jednocześnie uporządkowanie. Jak białe litery na czarnym tle. To takie naturalne. Marki korzystające z ciężkiej czerni prawie zawsze ciężar ten neutralizują bielą.

Przykład: Apple.

Źródło: apple.com/pl/

Czerwień

Barwa czerwona to barwa miłości i ognia. Jest również kolorem ostrzegającym przed zagrożeniem. To kolor budzący największe emocje. Dlatego często wykorzystuje się go w różnego rodzaju promocjach. Na pewno przykuje uwagę. Wykorzystują go również marki, które chcą by nasza adrenalina i nasze emocje nigdy nie były constans. Coca- Cola, Ferrari czy CNN – by podać pierwsze z brzegu przykłady.

Przykład: Virgin Mobile

Źródło: virginmobile.pl

Niebieski

Niebieskości to pokój, spokój, bezpieczeństwo, stabilizacja, zaufanie. Można tak wymieniać. To niezwykle pozytywny kolor i chyba najbardziej ze wszystkich lubiany. Te superlatywy sprawiają, że wykorzystują go firmy, które na zaufaniu budują swoje marki. Choćby firmy ubezpieczeniowe. Do tego koi, wprawia w dobry nastrój, w końcu to kolor bezchmurnego nieba i wody. Dlatego pełno go również na stronach biur podróży czy producentów żywności i wody pitnej.

Przykład: PayPal

Źródło: paypal.com/pl/

Zielony

Zieleń to pełne odprężenie. W końcu natura w koło jest zielona. Barwa ta uspokaja, daje poczucie bezpieczeństwa. Dlatego właśnie często na stronach przyciski mające akceptować dokonany wybór są koloru zielonego. Zieleń to naturalność, ogród i świeżość. Ale również kreatywność, dlatego wykorzystywanie barwy zielonej niekoniecznie musi wiązać się z przyrodą.

Przykład: bp

Źródło: bp.com/pl_pl/

Żółty

Od razu kojarzy się ze słońcem i ciepłem, z relaksem i dobrą zabawą – podnosi się poziom dopaminy i wzrasta szczęśliwości. Ale jest to również kolor ostrzegawczy (znaki drogowe). Badania wskazują, że barwa żółta zwiększa gotowość do podjęcia akcji. Trzeba jednak pamiętać, że wszelkie jaskrawości na dłuższą metę stają się nie do zniesienia, zaczynają wzbudzać frustrację i gniew. Dlatego ze stosowaniem ich na stronach trzeba postępować ostrożnie. Krzykliwe kolory szybko przyciągną uwagę ale ich nadmiar równie szybko odrzuca.

Przykład: Nikon

Źródło: nikon.pl

Pomarańczowy

Barwa ta szybko zwraca na siebie uwagę, jest energiczna, ale już nie tak agresywna jak czerwień. Pomarańcz to optymizm i radość. Pobudza do działania. Dlatego tak często wykorzystuje się ją do oznaczenia przycisków CTA – patrz Allegro. Natura wyposażyła wiele stworzeń w elementy barwy czerwonej, żółtej i pomarańczowej by odstraszyć potencjalnych agresorów. Już pierwszy rzut oka na barwę pomarańczową każde naszemu umysłowi skupić uwagę i ruszyć natychmiast do działania.

Przykład: Continental

Źródło: continental-opony.pl

Fioletowy

Kiedyś powszechnie noszony na królewskich dworach, do dziś kojarzony jest z bogactwem i luksusem. Ciemny odcień dodaje powagi, jasny natomiast wprawia w nostalgiczny nastrój. Kolor fioletowy jest również wykorzystywany jako kolor kojarzony z kreatywnością.

Przykład: Yahoo!

Źródło: yahoo.com

Brązowy

Kolor ziemi i drewna, od razu kojarzy się z naturą, ale i ciężką pracą. Kolor surowy, dający jednocześnie pewien rodzaj bezpiecznego ciepła i komfortu. Firmy korzystające z tej barwy na pewno będą uchodziły za solidne, kojarzące się z bezpieczeństwem i ciężką pracą.

Przykład: UPS

Źródło: ups.com

Podsumowanie

Kolor ma znaczenie. Gdyby w powyższym tekście nie umieścić żadnego przykładu, nie podać nazwy żadnej firmy, to czy byłby problem z ich nazwaniem przeczytawszy opis znaczenia danej barwy? Oczywiście, że nie. Mniej lub więcej nazw znanych marek można od razu przypisać do koloru, czytając nawet tak krótką jego charakterystykę. Niekoniecznie jest to barwa ich logo, bardzo często akcenty kolorystyczne stosowane na ich stronach błyskawicznie te marki identyfikują. Jeśli chcemy realizować określone cele, doboru barw w marketingu internetowym nigdy nie można pozostawiać przypadkowi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *