Jak usunąć parametr fbclid z Google Analytics?

jak usunąć parametr fbclid z Google Analytics

Jak usunąć parametr fbclid z Google Analytics?

W październiku 2018 roku Facebook wprowadził parametr śledzący fbclid, który dodaje do adresów URL udostępnianych w obrębie tegoż serwisu. W przypadku płatnych reklam w Facebook Ads jesteśmy w stanie sami określić parametry dodawane do adresu URL. Niestety w przypadku linków publikowanych “luźno” na Facebooku już takiej możliwości nie mamy. Facebook robi to za nas.

Problem z tym parametrem pojawia się na etapie analizowania ruchu w Google Analytics, ponieważ zamiast konkretnej podstrony pojawia nam się odosobniony adres z długim ciągiem znaków, rozpoczynających się od fbclid właśnie. Na szczęście istnieje sposób, aby pozbyć się tych parametrów na poziomie Google Analytics. Na szczęście – jest to naprawdę proste do zaimplementowania.

Dla przykładu – tak wyglądają wejścia na stronę główną z Facebooka, kiedy nie mamy wykluczonego parametru fbclid. Zamiast mieć informację o 10 odsłonach strony głównej, mamy to rozbite na 10 wierszy, co znacznie utrudnia analizę tego ruchu.

Źródło: analytics.google.com

Co oznacza parametr fbclid?

Parametr fbclid to skrót od Facebook Click Identifier. Jest to element dopisywany do adresów URL linków, w które klikają użytkownicy na Facebooku. Dotyczy to wszystkich linków, zarówno tych dodawanych na stronach jako posty, jak również tych dodawanych w komentarzach czy wysyłanych w wiadomościach prywatnych na Messengerze.

Jak usunąć parametr fbclid z Google Analytics?

Mamy do dyspozycji dwa sposoby wykluczenia parametru fbclid z adresów URL w Google Analytics.

1. Parametr zapytania z adresu URL

Pierwszy sposób to wykluczenie parametrów zapytania z adresu URL.

W tym celu wchodzimy w sekcję Administracja > Ustawienia widoku (w kolumnie Widok Danych). Następnie w polu Wyklucz parametry zapytania z adresu URL wpisujemy fbclid. Tak, to takie proste.

W przypadku tej metody cały parametr zostanie usunięty z raportów w Google Analytics.

Źródło: analytics.google.com

2. Filtry w widoku danych

Druga opcja zakłada wykorzystanie filtrów w widoku danych. Aby poprawnie przeprowadzić to wykluczenie przejdziemy do sekcji Administracja > Filtry (w kolumnie Widok Danych) > Dodaj filtr

Uzupełniamy nazwę filtra. Następnie wybieramy niestandardowy typ filtra i rodzaj jako Wyszukaj i zastąp. Ustawiamy Identyfikator URI żądania jako Pole filtra oraz umieszczamy ciąg:

(fbclid=[^&]*&?)

w sekcji „znajdź ciąg”.

Źródło: analytics.google.com

Następnie dodajemy drugi filtr, tak samo jak poprzednio nadajemy mu nazwę, jako niestandardowy tym filtra i rodzaj wybieramy Wyszukaj i zastąp oraz ustawiamy URI żądania w Polu filtra. Tym razem jako ciąg znaków umieszczamy:

([?&]$)
Źródło: analytics.google.com

To ważne, aby wprowadzić oba te filtry w powyższej kolejności. Pierwszy z nich usuwa bowiem z adresu URL wskazany parametr fbclid, jednak nie bierze pod uwagę znaków ? oraz &. I tutaj wkracza drugi filtr, który usuwa te znaki.

Ten sposób sprawia, że z adresu zniknie parametr fbclid, natomiast pozostałe parametry (w tym UTMy, które skonfigurowaliśmy) pozostaną bez zmian.

Usunąłeś już fbclid ze swoich danych w Google Analytics?

Jeśli dotarłeś do tego miejsca to mam nadzieję, że jesteś już na etapie, w którym w Twoim panelu Google Analytics nie pojawiają Ci się w raportach parametry fbclid przy adresach URL. Zachowanie odpowiedniej higieny danych w Google Analytics jest kluczowe, jeśli chcemy je poprawnie interpretować. Jeśli masz problem z usunięciem parametru fbclidnapisz do mnie. Postaram się pomóc.

2 thoughts on “Jak usunąć parametr fbclid z Google Analytics?”

  1. Czy po wprowadzeniu POWYŻSZYCH kroków PARAMETR POWINIEN ZNIKNĄĆ Z DANYCH HISTORYCZNYCH, CZY TEŻ NOWE DANE BĘDA POZBAWIONE TEGO PARAMETRU?
    jUŻ KILKA DNI TEMU WDROŻYŁAM TO NA DWÓCH STRONACH I DO DZIŚ NIE MAM ZMIAN, TO TROCHĘ ZBYT PROSTE, ABY POPEŁNIĆ BŁĄD, WIEC ZASTANAWIAM SIĘ CO SIĘ DZIEJE 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *