Linkowanie wewnętrzne w SEO

linkowanie wewnętrzne w seo

Linkowanie wewnętrzne w SEO

Linki w procesie pozycjonowania to jeden z najważniejszych czynników, o które musimy zadbać. Przyjęło się jednak mówić wyłącznie o linkach prowadzących do naszej strony z zewnątrz, tzn. linkach z innych stron. Tym samym często zapominamy o linkowaniu, na które mamy największy wpływ i które nie niesie za sobą ryzyka kar czy niepowodzeń. Ponadto, jest to metoda pozycjonowania, którą możemy na bieżąco monitorować, kontrolować i zmieniać naszą taktykę. Mowa tu o linkowaniu wewnętrznym. Niedocenianym, a posiadającym ogromną moc pozycjonowania naszej strony.

Co to jest linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne to, mówiąc najprościej, linkowanie pomiędzy stronami Twojego serwisu. Czyli są to linki prowadzące z jednej strony Twojego serwisu do innej.

Linkowanie wewnętrzne

Spośród dziesiątek ważnych czynników rankingowych linkowanie wewnętrzne jest jednym z najważniejszych. Jednocześnie jest to praca relatywnie mało wymagająca i prosta do wykonania, która powinna być zrobiona na samym początku działań SEO.

Dlaczego warto zadbać o linkowaine wewnętrzne?

  1. Linkowanie wewnętrzne pomaga treściom znaleźć się wyżej w Google

Wyszukiwarki internetowe (w tym nie tylko Google) biorą pod uwagę linki na stronie, do oceniania podstron do których prowadzą w rankingu wyszukiwania. Liczy się wówczas m.in. ilość linków na danej podstronie, ich położenie czy anchor. To wszystko pomaga robotom zrozumieć kontekst i to, co powinno znajdować się na docelowej stronie do której linkujemy. Mądrze zaplanowane i wdrożone linkowanie wewnętrzne jest w stanie wypozycjonować niemal każdą stronę w naszym serwisie.

  1. Linkowanie wewnętrzne pomaga indeksować i pozycjonować nowe treści

Jeśli w obrębie swojej strony tworzysz nowe treści (np. prowadzisz blog) lub w swoim sklepie wprowadzasz nowy asortyment, wówczas linkowanie wewnętrzne pozwoli Ci na szybsze zaindeksowanie tych stron, a ich pozycje od razu będą lepsze niż wtedy, gdy takiego linkowania nie wdrożysz.

  1. Linkowanie wewnętrzne pomaga użytkownikom serwisu

Punkt niezwiązany z SEO, ale równie ważny. Dzięki dobrze wdrożonemu linkowaniu wewnętrznemu pomagamy użytkownikom naszej strony sprawnie poruszać się pomiędzy podstronami naszego serwisu.

Błędy w linkowaniu wewnętrznym

Zabierając się za opracowanie strategii linkowania wewnętrznego w naszym serwisie musimy również pamiętać o najczęściej popełnianych błędach oraz oczywiście o ich wyeliminowaniu już na etapie planowania.

  1. Linkuj zawsze dofollow

W obrębie swojego serwisu tworząc linkowanie wewnętrzne zawsze używaj linków dofollow. Linki nofollow uniemożliwiają Google przekazanie mocy z jednej strony serwisu do drugiej, a to całkowicie burzy nam ideę samego linkowania wewnętrznego.

  1. Wyeliminuj łańcuchy przekierowań

Łańcuchy przekierowań najczęściej pojawiają się z biegiem czasu, nie tworzymy ich raczej świadomie na samym początku naszych działań związanych z linkowaniem wewnętrznym. Czym objawia się łańcuch przekierowań? To proste. Załóżmy, że w swoim sklepie internetowym posiadasz produkt A. Jest to produkt istotny z punktu widzenia sprzedaży, dlatego też tworzysz w jego obrębie pewien content i stamtąd do niego linkujesz. Po czasie jednak producent wycofuje ten produkt. Z produktu A tworzysz zatem przekierowanie 301 na inny, podobny produkt B – sprawa załatwiona. Tutaj jednak pojawia się wspomniany łańcuch przekierowania.

Z punktu użytkownika wszystko gra. Z artykułu klika w link i zamiast do produktu A przechodzi do produktu B, ponieważ w tle działa wspomniane przekierowanie. Jednak z punktu widzenia robota Google droga jest wydłużona o jeden dodatkowy punkt. Takich sytuacji powinniśmy unikać sprawdzając, czy przekierowując jedną stronę na drugą jednocześnie nie tworzymy łańcucha przekierowania.

Aby to naprawić, wystarczy w artykule w treści zmienić link z nieaktywnego już produktu A na aktywny obecnie produkt B.

  1. Unikaj powielania linków w obrębie strony

W linkowaniu obowiązuje tzw. zasada first link count. Mówiąc wprost – liczy się pierwszy link. Jeśli z jednej podstrony utworzymy w treści kilka linków do innej (ale tej samej podstrony) to dla robotów Google będzie się nadal liczyć tylko ten jeden, najwyżej umieszczony link. Dlatego z punktu widzenia SEO umieszczanie kilku takich samych linków do tej samej podstrony w obrębie jednego artykułu nie jest najlepszym pomysłem.

  1. Unikaj automatycznych rozwiązań

Automatyczne rozwiązanie można wdrożyć np. na WordPressie. Dostępne są wtyczki, które umożliwiają podanie interesujących nas słów kluczowych. Następnie wtyczka sama wyszukuje miejsca, gdzie dane słowo kluczowe się pojawia i samodzielnie umieszcza tam link. Brzmi rozsądnie – jest to dla nas duża oszczędność czasu, ale jednocześnie wówczas tracimy tak naprawdę kontrolę nad strukturą linkowania wewnętrznego w naszym serwisie. W ogólnym rozrachunku takie działania mogą przynieść więcej szkód niż pożytku.

  1. Unikaj generycznych słów kluczowych

W linkowaniu wewnętrznym lepiej jest unikać generycznych słów kluczowych chyba, że rzeczywiście Twoim celem jest widoczność na takie słowa kluczowe w wyszukiwarce. Generyczne słowa kluczowe to np. telewizor, krem, samochód, pies. Prawdopodobnie Twoja strategia nie będzie opierała się na pozycjonowaniu na takie słowa, nie wykorzystuj ich też zatem w linkowaniu wewnętrznym.

  1. Nie przesadzaj z linkowaniem z treści

Duża ilość linków w treści artykułu to domena Wikipedii. To, co sprawdza się w tej największej internetowej encyklopedii, niekoniecznie znajdzie zastosowanie w Twoim serwisie. Linkuj z umiarem. Czym jest umiar? Ile zatem powinno być tych linków w treści? Najlepiej liczbę linków uzależnić od długości artykułu. Im dłuższy artykuł, tym więcej linków w treści możesz umieścić. Przyjmij na początku, że optymalną wartością będzie od 1 do 2 linków na jeden akapit. Nie mówię, że jest to rozwiązanie idealne, ponieważ do każdego artykułu dobrze jest podchodzić indywidualnie, ale warto od czegoś zacząć.

Przykłady linkowania wewnętrznego

W osobnym artykule znajduje się krótki poradnik pokazujący w jaki sposób możemy poprawić linkowanie wewnętrzne w naszym serwisie. Jego ostatni punkt mówi o wyszukiwaniu okazji do linkowania na konkretne słowa kluczowe i dotyczy to przede wszystkim linkowania z treści. Niemniej to nie jedyna możliwość jaką mamy. Przykładów linkowania wewnętrznego jest sporo. Poniżej wymieniam najważniejsze z nich.

  1. Linkowanie z treści

Czyli linkowanie, o którym mowa powyżej. Jest to tzw. linkowanie kontekstowe, ponieważ linki naturalnie pojawiają się w treści i zależne są od kontekstu całego artykułu. Jest to doskonałe miejsce do linkowania, w którym możemy wykorzystać interesujące nas słowa kluczowe. Dzięki temu wskazujemy robotom Google istotne dla nas strony serwisu, ale także pozwalamy użytkownikom na sprawne poruszanie się po stronie.

  1. Okruszkowe menu

Na naszej stronie warto wdrożyć okruszkowe menu (ang. breadcrumbs). Ten element również pomaga użytkownikom na sprawne poruszanie się po stronie (mogą np. ze strony produktu w sklepie internetowym lub z artykułu na blogu przejść do strony kategorii). Okruszkowe menu pozwala również robotom wyszukiwarek internetowych sprawnie poruszać się po stronie oraz tworzyć właściwe drzewo serwisu. Menu okruszkowe powinno mieć wdrożone Schema, więcej informacji na stronie Google.

  1. Kategorie

Kategorie występują zarówno na blogach pod postacią kategorii wpisów, jak również w sklepach internetowych jako kategorie danych produktów. Nazwy kategorii powinniśmy tworzyć zatem z myślą nie tylko o użytkownikach, ale także o linkowaniu wewnętrznym. Nazwy powinny najlepiej odzwierciedlać słowo kluczowe, na którym nam zależy. Oczywiście z tyłu głowy pamiętając, że nadal jest to kategoria i nie powinna z kolei być utrudnieniem dla użytkowników. Musimy znaleźć złoty środek.

  1. Podobne oraz popularne artykuły

Dotyczy to zarówno artykułów blogowych jak i artykułów w sklepie internetowym. W przypadku bloga warto jest dodać moduł, który pod danym wpisem będzie wyświetlał popularne i (lub) podobne artykuły. Tak samo w przypadku sklepu internetowego. W wielu dostępnych oprogramowaniach sklepowych możemy “na sztywno” podać przy każdym produkcie inne produkty podobne. Popularne natomiast mogą pojawiać się automatycznie na bazie rzeczywistych bestsellerów, lub często możemy również w jednym miejscu ustawić popularne artykuły do wyświetlania w modułach sklepowych.

  1. Stronicowanie

Bardzo ważny element, tak w sklepie jak i na blogu. W tym wypadku musimy pamiętać jednak o prawidłowym wdrożeniu tagów rel=”next”, rel=”prev” oraz rel=”canonical”. Stronicowanie pomaga na sprawne poruszanie się po stronach tak samo robotom jak i użytkownikom.

  1. Następny i poprzedni

Występuje głównie w przypadku artykułów blogowych. Możemy od razu dodać przycisk, który umożliwi użytkownikowi przejście do poprzedniego lub następnego wpisu. Jest to kolejna metoda na wdrożenie linkowania wewnętrznego w naszym serwisie.

  1. Archiwum wpisów i autorzy

W przypadku blogów mamy również dodatkową metodę linkowania wewnętrznego, jaką dają nam podstrony archiwum wpisów oraz podstrony autorów. Są one dodatkowym przekaźnikiem do wpisów blogowych.

  1. Menu strony

Oprócz standardowego menu na górze strony do wykorzystania mamy również np. menu w stopce. Możemy tam umieścić linki do najważniejszych podstron serwisu (np. nasze usługi), do których niekoniecznie możemy podlinkować z głównego, górnego menu.

  1. Mapa strony

Mapa XML jest niezwykle ważna, ale w tym wypadku mowa o mapie strony HTML. To bardzo dobry sposób na poprawienie indeksowania strony. W jednym miejscu zbieramy wszystkie nasze linki, po których robot może w prosty sposób się poruszać. Trzeba jednak uważać, aby nie przesadzić. Dla naprawdę dużych serwisów, jak serwisy informacyjne, regionalne czy sklepy internetowe mapy HTML mogą uchodzić za SPAM. To rozwiązanie będzie zatem pomocne tylko przy małych i średnich stronach internetowych: stronach firmowych i biznesowych.

Linkowanie wewnętrzne w serwisie nature.com
Linkowanie wewnętrzne na przykładzie artykułu w serwisie nature.com

Linkowanie wewnętrzne w naszym serwisie, niezależnie od tego czy jest to strona firmowa, blog czy sklep internetowy, nie powinno być dziełem przypadku. Za całość powinna odpowiadać przyjęta, przemyślana wcześniej strategia. Działanie na oślep rzadko przynosi efekty, jednak dobrze przemyślane oraz wdrożone linkowanie wewnętrzne może przynieść nam wymierne rezultaty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *