Co to jest dropshipping? Jak zacząć?

Co to jest dropshipping

Co to jest dropshipping? Jak zacząć?

Jesteśmy świadkami niezwykle dynamicznego rozwoju handlu elektronicznego. Sklepy internetowe powstają jak grzyby po deszczu. Nie jest jednak tak łatwo, nie posiadając dużego zaplecza finansowego, stać się liderem jakiegoś segmentu rynku. Koszty posiadania wielkiego magazynu zapełnionego po brzegi różnorodnymi produktami są bowiem ogromne. To wymusiło powstanie nowych modeli sprzedażowo – logistycznych. Jednym z takich modeli jest dropshipping.

Na czym polega dropshipping

Dropshipping jest to model logistyczny sprzedaży przez internet. Kto inny jest w tym modelu właścicielem sklepu internetowego a kto inny właścicielem towaru – tym wypadku hurtownia, producent lub dystrybutor. Role są tu jasno podzielone. Właściciel sklepu sprzedaje towar poprzez swój sklep internetowy, przekazuje zlecenie do hurtowni (producenta, dystrybutora), tam towar jest pakowany i wysyłany do klienta.

Korzyści płynące z dropshippingu:

  • niewielki początkowy wkład własny,
  • nie ma konieczności zakupu towarów, czyli zamrażania kapitału,
  • brak wydatków związanych z magazynowaniem,
  • skupienie na promowaniu własnego biznesu,
  • do prowadzenia sklepu na początkowym etapie wystarczy tylko właściciel.

Wydatki początkowe

Reasumując, można otworzyć własny, zaopatrzony w tysiące produktów sklep, nie wychodząc z domu, nie mrożąc kapitału w towarze, nie mając magazynu i  ponosząc niewielkie koszty początkowe.

Wystarczy tylko:

  • mieć pomysł na to, co się chce sprzedawać,
  • znaleźć hurtownię oferującą współpracę w modelu dropshipping,
  • stworzyć sklep internetowy kupując gotowy szablon na platformie integrującej się z hurtowniami lub zlecając jego stworzenie firmie zewnętrznej (tu koszty będą wyższe),
  • prowadzić działalność zgodnie z Konstytucją Biznesu i nie ponosić dzięki temu, przez określony czas, żadnych kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jest to tzw. działalność nierejestrowana.

Pułapki

Jest kilka rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę przed otworzeniem sklepu internetowego w modelu dropshipping:

  • znaleźć opinie o hurtowni w internecie,
  • uzgodnić z hurtownią warunki współpracy. Zapisać w umowie terminy wysyłki z hurtowni do klienta. Ustalić kwestie dotyczące zwrotów towarów. Ustalić warunki dotyczące rozliczeń finansowych,
  • sprawdzić czy hurtownia oferuje transport do klientów. Jeśli nie, umowę z firmą kurierską lub pośrednikiem oferujących współpracę z kilkoma przewoźnikami jednocześnie należy podpisać indywidualnie i osobiście zamawiać odbiór towaru z hurtowni,
  • znaleźć opinie o platformie oferującej oprogramowanie sklepu i dowiedzieć się jak się on sprawdza w działaniu,
  • przeanalizować opłacalność płatności za pobraniem w kontekście zwrotu towarów,
  • skalkulować wysokość marży, by sprzedaż była opłacalna.

Jak to działa?

Jeśli wszystko jest już dopięte na ostatni guzik, można zaczynać sprzedaż. Schemat działania takiego sklepu jest prosty. Klient kupuje towar, płaci lub wybiera opcję za pobraniem. Właściciel sklepu wysyła zamówienie do hurtowni. Tam towar pakują i jeśli w ofercie mają transport, wysyłają do klienta. Jeśli nie, właściciel oczekuje informacji, na kiedy przesyłka będzie gotowa i sam wysyła kuriera.

Brak marketingu to brak sprzedaży

Rynek e-commerce rozwija się bardzo szybko i coraz ciaśniej robi się w internetowym dziale sprzedaży. By przebić się z ofertą swojego sklepu trzeba postawić na reklamę, marketing i pozycjonowanie sklepu internetowego. Wielu właścicieli sklepów internetowych ma niewielkie pojęcie na czym polega SEO, przynajmniej na początku swej działalności. Warto zlecić promocję sklepu specjalistom od marketingu internetowego, by przebić się przez gąszcz sklepów, by zaistnieć, by w końcu stać się liderem i by zarabiać. I tu kończy się oszczędzanie. Im więcej kapitału zainwestuje się na początku działalności, tym szybciej można się wznieść na wyżyny sprzedaży. Nie oznacza to wcale, że przyjedzie moment, gdy tych nakładów można będzie zaniechać. Będzie ich jeszcze więcej, ale z czasem każda zainwestowana w reklamę i promocję złotówka będzie przynosiła coraz więcej złotówek zysku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *