Jak poprawić współczynnik odrzuceń w sklepie internetowym?

jak poprawić współczynnik odrzuceń w sklepie internetowym

Jak poprawić współczynnik odrzuceń w sklepie internetowym?

Zanim przejdziemy do clou niniejszego wpisu musimy zadać sobie jedno, nieco inne pytanie. Mianowicie – czy współczynnik odrzuceń w naszym sklepie internetowym rzeczywiście wymaga poprawy? Po odpowiedź odsyłam do innego artykułu, w którym wyjaśniam dokładnie czym w ogóle jest wspomniany współczynnik odrzuceń, ile powinien wynosić i jak określić, czy rzeczywiście jest się czym martwić. Jeśli jesteś już po jego lekturze i nadal uważasz, że współczynnik odrzuceń w Twoim sklepie jest zbyt wysoki – możemy przejść dalej.

Zastanówmy się więc nad tym, co może być przyczyną zbyt wysokiego współczynnika odrzuceń i jak poprawić go w Twoim sklepie.

Spis treści

1. Twój sklep jest zbyt wolny

To dość często występujący powód, dla którego rośnie współczynnik odrzuceń. Wolno działające sklepy przyczyniają się do opuszczania ich przez klientów, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Aby sprawdzić z jaką prędkością działa Twój sklep i co ewentualnie może być przyczyną jego spowolnienia polecam użyć dwóch narządzi:

Te dwa narzędzia w zupełności wystarczą do wskazania słabych punktów sklepu. Oba podsuną od razu konkretne rozwiązania, których wdrożenie pozwoli na przyśpieszenie jego działania.

2. Toporny projekt

Bycie właścicielem sklepu internetowego jest również Twoją piętą achillesową. Jako jego najczęstszy bywalec znasz go od podszewki. Dla Ciebie wszystko jest tam jasne – wiesz co i gdzie trzeba kliknąć, aby dotrzeć w określone miejsce. Wiesz, gdzie jest wyszukiwarka i co musisz w niej wpisać, aby znaleźć konkretny produkt. Nie ma w nim dla Ciebie barier, których nie mógłbyś przeskoczyć.

Inaczej sprawa wygląda dla użytkownika, który trafia do Twojego sklepu po raz pierwszy. Często okazuje się, że wykonanie nawet najprostszych czynności bywa naprawdę skomplikowane. Użytkownicy nie mogą znaleźć menu, nie potrafią odnaleźć się w nawigacji, często mają problem ze znalezieniem interesujących ich produktów, a nawet z najważniejszą czynnością jaką jest dodanie produktu do koszyka. Jeśli na stronie wejścia nie odnajdują możliwości kontynuowania zakupów – wyjdą ze sklepu.

Aby zapobiec takim problemom można zlecić profesjonalny audyt UX zewnętrznej firmie lub, gdy nasz budżet jest ograniczony, poprosić znajomych o przejście przez sklep, o znalezienie konkretnego produktu bądź kategorii, o złożenie testowego zamówienia. Osoby postronne są w stanie często znaleźć błędy, których jako obyty właściciel sklepu nigdy byś się nie dopatrzył.

3. Zbyt mało informacji

Punkt ten dotyczy przede wszystkim karty produktowej. Zastanów się – ile razy szukałeś czegoś w internecie, znalazłeś już konkretny produkt, ale jego karta była tak uboga w informacje, że wyszedłeś? Pamiętaj, że jeśli ktoś decyduje się na zakup przez internet to musi wiedzieć o danej rzeczy wszystko. Przez internet nie może jej dotknąć, obejrzeć, zbadać. Musisz dostarczyć to klientom poprzez zdjęcia i opis.

Opis produktu powinien zawierać wszystkie najważniejsze dane o produkcie. Zależnie od tego co to jest za przedmiot, powinieneś zadbać o to, aby znalazła się tam: waga, wymiary, kolor, materiał wykonania, zastosowanie, skład, informacja o gwarancji, przeznaczenie, termin stosowania czy kompatybilność. Warto też napisać o zaletach użytkowania danego produktu, czy o produktach komplementarnych.

Jak widzisz, nie chodzi o to, by pisać długie, nic nie wnoszące opisy. Chodzi o to, by zawrzeć w nim wszystko to, co może interesować kupującego, aby użytkownik nie miał wątpliwości co do tego, co trafi w jego ręce.

Dobrą praktyką jest również reagowanie na pytania klientów. Jeśli dostaniesz mailowo pytanie na temat danego produktu, na które użytkownik nie znalazł odpowiedzi na karcie produktu, umieść tam od razu odpowiedź przy okazji wysyłania jej do klienta.

Poza kartą produktu trzeba również zadbać o to, by użytkownik mógł prosto dotrzeć do takich informacji jak koszty dostawy, czas wysyłki czy regulamin.

4. Brak responsywności

Responsywna strona internetowa bez problemy dostosuje się do każdego urządzenia – niezależnie czy użytkownik wejdzie do Twojego sklepu na komputerze, telefonie czy tablecie. Niezależnie od tego będzie ona również tak samo czytelna, intuicyjna i prosta w obsłudze. Musisz zadbać o to, by złożenie zamówienia było równie proste na telefonie, jak na komputerze. Sprawdź, czy na urządzeniu mobilnym nic nie zasłania najważniejszych przycisków i informacji, czy nie wyskakuje jakiś niepotrzebny pop up.

W Google Analytics możesz łatwo sprawdzić współczynnik odrzuceń dla różnych urządzeń. Te informacje znajdziesz w zakładce Odbiorcy > Ruch mobilny > Przegląd.

Jak widać na powyższym przykładzie współczynnik odrzuceń z ruchu mobilnego jest wysoki, wyższy również od współczynnika odrzuceń użytkowników korzystających z komputerów.

Pracę nad poprawą współczynnika odrzuceń rozpocznij od powyższej listy. Sprawdź wszystkie cztery punkty w swoim sklepie i popraw ewentualne błędy. Po skończonej pracy poczekaj na efekty, sprawdź jak zmienił się współczynnik odrzuceń w Twoim sklepie po miesiącu od wprowadzenia poprawek. Jeśli współczynnik odrzuceń nawet nie drgnie, to być może w sklepie występuje inny, nietypowy błąd lub po prostu zbyt surowo podszedłeś do jego oceny?

Jeśli nie jesteś pewien, czy w Twoim sklepie internetowym współczynnik odrzuceń jest właściwy, napisz do nas. Możemy przeprowadzić dla Ciebie audyt Twojego konta Google Analytics i pomóc Ci wyciągnąć odpowiednie wnioski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *